Programlamanın temellerini öğrenmeye yardımcı olabilecek uygulamaları keşfetmeye devam ediyoruz. Bu yazıda sizlere Kids’n’ Code (Kids & Code) adlı uygulamayı tanıtmak istiyorum. Bir Rus yapımı olan uygulama programlamaya ait temel kavramları öğretmeyi amaçlıyor. Tema olarak, minik robotun bilgisayarın elektronik alemi içerisindeki maceralarını konu alıyor. Renkli bir arayüzü ve basit kullanıma sahip olan bu uygulamayı tanımaya başlayalım.

Resim 1

Kullanımla ilgili ufak bir tanıtımdan sonra Resim 1’de görülen ve şu anda yerleri boş olan bilgisayar parçalarını sırasıyla toplamaya çalışıyorsunuz. Minik robot, bu konuda İngilizce olarak size yönlendiriyor. Burada amaç ilgili boş yerdeki elektronik parçayı bölüm sonunda elde etmek. Bölüme tıkladığınızda o bölümün sahip olduğu bulmaca sayısı karşınıza çıkacaktır. Her bölümün bulmaca sayısı farklıdır. Bulmacalar çözdükçe sırasıyla açılacaktır. Hepsini bitirdiğinizde istediğiniz bulmacayı daha sonra tekrar çözebilirsiniz. Boş bir pil şeklinde temsil edilen bu bulmacaları bitirdiğinizde başarı oranınıza göre pil dolu gösterilecektir. Şimdi bulmacalara geçelim.

Resim 2

Karmaşık bir arayüze sahip olmayan Kids’n’Code uygulamasında Resim 2’de görüldüğü gibi bir ekran karşımıza çıkmaktadır. Ekranın sol bölümünde çözülmesi gereken bulmaca düzeneği ve bu düzenek üzerinde minik bir robot yer almaktadır. Bulmaca düzeneğini iki parmağınızla yakınlaştırıp uzaklaştırabilirsiniz. Sağ üstte robotu hareket ettiren komut yerleşim alanı sağ alt ise bulmacanın çalıştırılması ile ilgili bir kontrol paneli bulunmaktadır. Bunların görevleri Resim 2’de gösterilmiştir. Robotu hareket ettiren komutlar robotun üzerine bir kere basarak ortaya çıkıyor. Bu komutlar STEP (adım at), TURN (dön), PUSH (it), CATCH (yakala) ve JUMP (zıpla)’dır. Bazı komutlar daha sonra buraya gelmektedir. Komutların ne yaptığı üzerindeki görsellerden de rahatlıkla anlaşılmaktadır. Seçtiğiniz komut sağ taraftaki komut yerleşim alanına ON START’ın altına yerleşiyor. Komutlar yukarıdan aşağıya doğru yerleşip çalıştırılıyor. Bu komutlar sağ/sola sürüklenerek silinebilir, ancak herhangi bir komutu yukarıya/aşağıya taşıyamazsınız. Bunun için silerek komutları baştan yerleştirmeniz gerekiyor. Bu özelliği kullanım bakımından zorluk yaşatmaktadır. Komutlar, parmakla işlem yapıldığı için biraz ufak olmuş denilebilir. Bulmacayı çalıştırdığınızda (Run) o anda çalışan ilgili komut renkli olarak gösterilmektedir. Komut takibi için güzel bir özelliktir.
Çalışma esnasında hızlandırma gibi bir özelliğin olması çok güzel olurdu, ne yazık ki yoktur. Bulmacada hedefe ulaşıldığında Resim 3’teki gibi başarı durumunu gösteren gibi bir ekran gelecektir.

Resim 3

Başarı durumu bir pilin doluluk oranı ile temsil edilmiştir. Ne kadar az komutla robotu programladıysanız o kadar başarılı oluyorsunuz. Buna göre de pildeki doluluk oranınız artıyor. Burada isterseniz bulmacadan çıkabilir, tekrar başlatabilir ya da bir sonraki bulmacaya geçebilirsiniz.

Gittikçe zorlaşan bulmacalarda düzenekleri değişiyor. Bu düzeneklerde problemlere farklı bakış açıları ile yaklaşmanın, alternatif çözüm yolu geliştirmenin önü açılmaya çalışılıyor. Programlama tarafında ise en temel kavramı olan sıralama, sıralı düşünme buna bağlı olarak uzamsal (ileriye dönük) fikir yürütme yeteneği geliştiriliyor.

Bilgisayara ait parçalar yerlerine yerleştirildikçe bu parçaların görevleri de basitçe çocuklara anlatılıyor. Ufak, güzel ve faydalı bir ayrıntı. Eğer bilgisayara ait bütün parçaları başarılı olarak yerlerine yerleştirdiyseniz yeni bir aşama sizi bekliyor. Çalışan bu bilgisayara bir virüs bulaşıyor ve sizin bunları temizlemeniz gerekiyor (Resim 4).

Resim 4

Uygulamanın bu kısmında virüs bulaşmış bu bilgisayarın ekranına tıklamanız gerekiyor. Burada sizi 16 farklı bulmaca bekliyor (Resim 5).

 

Resim 5

 

Bu bulmacalarda bir önceki kavram olan sıralamanın yanı sıra yeni bir kavramla karşılaşıyoruz: Döngüler (Loops). Döngü kavramı programlama da olmazsa olmaz bir kavramdır. Bilgisayarlar çok hızlı oldukları için onlara verilen görevleri saniyeden daha kısa zamanlarda yapabilirler. Bu yüzden, döngülere yapılması gereken görevleri verdiğinizde o işi belirttiğiniz sayıda hızlıca tekrar ederler. Döngüleri kullanabilmek için bulmaca düzeneğinde tekrarlı bir eylemi olup olmadığı (örüntü) bulunması gerekir. Eğer böyle bir durum var ise bu örüntünün kaç defa tekrar ettiği tespit edilir ve buna göre döngü kurulur. Döngü kurmak ise için tekrar eden eylem grubunun ilk komutuna biraz uzun basınca kontrol paneli kaybolup yerine döngü değerini belirlemeye yarayan sağ-sol oklar ve onay/iptal düğmeleri belirir. Tekrar sayısını yazıp onayladıktan sonra bir önceki kontrol paneli geri gelir ve komut yerleşim alanın REPEAT komutu yerleştiğini görürsünüz (Resim 6). Resme dikkatli bakarsanız bulmaca düzeneğinde JUMP-JUMP-CATCH-JUMP komut grubu çıkışa kadar 4 defa tekrar etmiştir. Döngü buna göre kuruluyor ve virüsler temizleniyor.

Resim 6

 

Sonuç olarak, Kids’n’ Code uygulaması tasarımı, kullanılabilirliği, senaryosu ve kavram öğretimi bakımından anasınıfı-ilkokul seviyesinde rahatlıkla kullanılabilir diyebiliriz. Az yazılı, büyük ve renkli, sevimli görselleri ile küçük çocukların dikkatini çekecektir. Zihinsel gelişim bakımından doğrusal ve sıralı olacak şekilde ileriye dönük akıl yürütme, soyutlama (farklı olanı bulma), benzerliği ayırt etme becerilerinin gelişmesine katkı sağlamaktadır.

Teknik Özellikler *
Uygulama Adı Kids’n’ Code
Dil İngilizce Rusça
Geliştirici Alexander Vorontsov
Web sitesi http://kidsncode.com
Versiyon 1.8
Boyut 54.7 MB
Uyumluluk iOS 8.1 ve üzeri
Uygulama içi ücret Ücretsiz

* Tablodaki bilgiler zamana bağlı olarak değişebilmektedir.